I samfällighetsavgiften ingår Telia gruppanslutning/kollektivt avtal via samfällighetens fibernät. Du administrerar de kollektiva tjänsterna via Mitt Telia portalen som du kommer åt via din webbläsare eller via Mitt Telia appen på din Android eller iPhone smartphone.
Nedan är en förteckning av vilka tjänster och utrustning som ingår i ditt kollektiva utbud från Telia och som är en del av din samfällighetsavgift:
- Bredband/internetuppkoppling med en hastighet på 1000 Mbit/s.
- TV paket mellan som kan nyttjas från TV-boxen eller via Telia Play appen
- Ett tvillingabbonemang
- Fast telefoni/bredbandstelefoni
(OBS! Telefonnummer och prisavtal tecknas via Telia privat kundtjänst på telefon 90 200. Kostnad för prisavtal/samtalsminuter får medlemmen betala själv och ingår INTE i den kollektiva tjänsten.) - Telia Smart Wifi-router (Technicolor F1X)
- Telia Play Hub TV-box
- Installationshjälp – ett (1) tillfälle per fastighet
När ny fastighetsägare flyttar in i en fastighet som har sålts så ges också möjlighet till ett (1) tillfälle av installationshjälp. Installationshjälpen bokas av fastighetsägaren på 020-20 20 70.
Det som ingår i installationshjälpen är:
– Mediaomvandlare lokaliseras.
– Inkoppling av bredbandsrouter
– Bredband: Inkoppling av en dator/surfplatta för att funktionstesta nätverket
– Tv: Inkoppling av en (1) tv-box
– Kontroll av att bredband, telefoni och Tv fungerar
Mediaomvandlare
För att du som medlem ska kunna nyttja tjänsterna från Telia via samfällighetens fibernät så finns det en sk. mediaomvandlare installerad i din fastighet. Mediaomvandlaren ägs av Telia som ansvarar för drift och support av utrustningen. Orsakar du som medlem skador på denna utrustning så skall detta felanmälas till Telia på 020-20 20 70 och eventuella kostnader som detta medför kommer Telia att faktura till dig som medlem.
Nedan finns en bild på mediaomvandlaren så du kan lokalisera utrustningen.
Medlemmens ansvar för utrustning
Varje medlem ansvarar för den utrustning som medlemmen har fått kostnadsfritt av Telia som en del av tjänsten. Om du som medlem säljer din fastighet så är det den nya medlemmen/fastighetsägaren som övertar ägarskapet av utrustningen och det är ditt ansvar som säljare/avgående medlem att tillse att den nya medlemmen/köparen får utrustningen. Utrustningen som varje medlem är ansvarig för är:
Telia Smart Wifi-router (Technicolor F1X white)
Du kan installera och administrera routern med Telias app Telia Smart Control:
Telia Smart Control mobil app (för iPhone)
Telia Smart Control mobil app (för Android mobiler)
Garanti på utrustning
Telia lämnar två års produktgaranti på Telia play hub (TV-box) och Telia Smart Wifi-router (Technicolor F1X) vilket innebär att garantin gäller from 2024-10-30 tom. 2026-10-30. I filbiblioteket nedan finner du garantivillkoren från Telia som är ett dokument du som medlem behöver ha om du behöver skapa ett garantiärende eller retur av utrustning till Telia. Du som medlem behöver också ha följesedeln från Telia där serienumret finns antecknat för utrustningen om en retur behöver göras eller ett om du behöver skapa ett garantiärende.
Felanmälan och support av tjänsten samt tillhörande utrustning
Det är Telia som ansvarar för hantering av felanmälan, drift och support av samtliga ovan beskrivna tjänster och produkter som utgör det kollektiva utbudet som ingår i din samfällighetsavgift.
Du kontaktar Telias kundtjänst för kollektiva tjänster på 020-20 20 70.
Tilläggstjänster
Om du vill beställa tilläggstjänster från Telia (tex fler TV kanaler eller streaming tjänster) som inte ingår i det kollektiva utbudet så kontaktar du Telias privat kundtjänst på 90 200. Alla tilläggstjänster och produkter som du som medlem beställer från Telias privata kundtjänst betalar du som medlem själv för och ingår INTE i samfällighetsavgiften.
Filbibliotek