Återlämning och utlämning av bredbandsrouter och TV-box (15/5 & 16/5) – Fastighetsägarens förberedelser

På Lördag 15:e maj och Söndag 16:e maj så kommer samfällighetens IT-förvaltning att lämna ut ny bredbandsrouter och TV-box som tidigare har aviserats. Utlämningen kommer att ske i vår Samlingslokal på Mandelblomstigen 28A mellan 10.00 – 17.00 på Lördag 15/5 och Söndag 16/5. Detta är en förberedelse inför uppgradering till vår nya Telia gruppanslutning/kollektivt avtal tjänst som aktiveras Måndag 17:e maj.

För att underlätta vid utlämningen så skulle vi i styrelsen uppskatta om ni kan förbereda inför helgen genom att följa nedanstående förberedelse tips:

  • Se till att du har med dig giltig legitimation då vi kommer att pricka av dig mot vår delägarförteckning. Det är endast fastighetsägare i samfälligheten som kan hämta ut router och TV-box då dessa ingår i samfällighetsavgiften och ägs av samfälligheten.
    Du kommer också som fastighetsägare skriva på ett ansvarsavtal som reglerar detta då du som fastighetsägare får låna utrustningen så länge som du är medlem/fastighetsägare i samfälligheten.
    Minderårig person får inte hämta ut utrustningen även om man är ombud!

    För de som är ombud för annan fastighetsägare/medlem så skall man ta med bådas legitimation samt att man har med sig ett påskrivet fullmaktsavtal för ombudet. Länk till dokumentet för fullmakt hittar du nedan.
  • Du skall ta med dig din bredbandsrouter inklusive strömkabel men INGA nätverkskablar. Den nya routern skall anslutas till mediakonverteraren (kabel med röd märkning) med den medföljande nätverkabeln som följer med den nya routern som du får.
    OBS! Du skall lämna in din bredbandsrouter OAVSETT hur ny eller gammal den är. Det kan vara så att du får en likadan modell på router som du redan har men den routern som samfälligheten delar ut är uppmärkt och inventerad och kopplad till din fastighet så därav viktigt att vi i samfällighetens IT-förvaltning och styrelsen får en uppdaterad förteckning på utrustning för att underlätta support och felanmälningar.
  • Du skall ta med dig den TV-box (1st) som du har fått utdelad tidigare av samfälligheten (för det flesta fastighetsägare är detta för ca 10 år sedan när nuvarande tjänst installerades. Du tar med dig tillhörande elkabel/strömadapter samt fjärrkontroll. Även om du har fått TV-boxen utbytt av Telia så ska du ta med dig TV-boxen av samma anledning som med routern. Om du har köpt ytterligare TV-boxar privat så skall du självklart behålla dessa. De kommer fortsätta att fungera med den nya tjänsten. Om du sedan tidigare har en trådlös repeater (av märket Ruckus) för att ansluta din TV-box via det trådlösa nätverket så kan du behålla dessa då de kommer att fortsätta fungera. Vi kan starkt rekommendera att du byter ut dessa två Ruckus enheter till 1st Telia Smart Wifi-extender (Airties Pro 4930) som ansluts till din nya router. Den har både bättre räckvidd och hastighet en den gamla Ruckus lösningen samt att den även utökar täckningen på ditt trådlösa nätverk.
  • Innan du kopplar ifrån den TV-box som du skall återlämna så är det viktigt att du har skrivit ner identifikationskod och kontrollkod till just den TV-boxen. Dessa koder kommer behövas anges när du installerar den nya boxen som du får utdelad. Koderna hittar du enklast på Mitt Telia som du kommer åt via din internetläsare eller via Mitt Telia appen på Android och iPhone. Det är också viktigt att du följer de instruktioner som finns nedan för att avinstallera din gamla TV-box som du ska återlämna.
På Mitt Telia portalen under abonnemang och TV från Telia så hittar du din identifikationskod och kontrollkod till din TV-box
  • Om du får tekniska problem efter installation av den nya utrustningen (Router och TV-box) som du får utlämnad i helgen så skall du kontakta Telia kundtjänst för kollektivt avtal. Kontaktinformation och öppettider enligt nedan:
    Telefonnummer: 020-20 20 70
    Öppettider:
    Vardagar 08.00 – 19.00
    Lördagar 10.00 – 18.00
  • Förutsatt att Telias uppgradering av tjänsten går som beräknat så är vår nya Telia kollektivt avtal/gruppanslutning aktiverad from. Måndag 17:e maj. Det innebär också att du bland annat kan uppgradera din internetanslutning från den hastighet som ingår i samfällighetsavgiften, 100/100 mbps, till en högre hastighet.
    OBS! För att kunna uppgradera internet hastigheten så måste den router som samfälligheten delar ut vara ansluten till tjänsten. Det är också viktigt att den är ansluten till mediakonverteraren med den medföljande nätverkskabeln för att garantera korrekt kvalitet och hastighet.
    Kostnaden för uppgradering av hastigheten betalar fastighetsägaren/medlemmen själv. Mer information samt priser finns på vår sida för Internet & TV.

Johan Skånberg
IT-förvaltningen
Finnsta 1 Samfällighetsförening