Fibernät

I samfällighetsavgiften ingår Telia gruppanslutning/kollektivt avtal via samfällighetens fibernät. Du administrerar tillhörande tjänster via Mitt Telia portalen som du kommer åt via din webbläsare eller via Mitt Telia appen på din Android eller iPhone smartphone. 

Nedan är en summering av vilka tjänster och utrustning som ingår i samfällighetsavgiften:

  • Telia Digital-TV och Telia Play appen med Telia lagom paketet med 25 kanaler och 20 play tjänster
  • Internetuppkoppling med 100/100 mbps hastighet
  • Fast telefoni/bredbandstelefoni (ansluts via routern)
    OBS! Telefonnummer och prisavtal tecknas via Telia privat kundtjänst på telefon 90 200.
    Kostnad för prisavtal/samtalsminuter får fastighetsägaren betala själv och ingår INTE i samfällighetsavgiften
  • Telia Smart Wifi-appen
  • Telia Smart Wifi-router (Sagemcom F@st 5370e)
    OBS! Routern bör placeras på minst 1 meter höjd från golvet för att få optimal täckning och hastighet på det trådlösa nätverket. Om du behöver utökad hastighet och täckning av det trådlösa nätverket på övervåningen i din fastighet så kan du behöva köpa till en wifi-extender. Du kan läsa mer om Wifi-extender nedan.
  • En Tv-box (Arris VIP-4302)
  • Telia förmån – Om du har mobilabonnemang hos Telia som är registrerat på samma person i din medlemsfastighet som står registrerad på ditt Telia kollektivt avtal så får du välja en kostnadsfri förmån enligt nedan då du har TV och Bredband/Internet via Telia som del av samfällighetsavgiften. Du kan läsa mer om förmånerna på Telias sida.

Tilläggsprodukter och tjänster (bekostas av medlemmen själv – kostnaden faktureras av Telia direkt till medlemmen/fastighetsägaren)

  • Telia Smart Wifi-extender (AirTies Pro 4930) – Utökar räckvidden på ditt Telia Smart Wifi trådlösa nätverk och den kan också användas för att ansluta din TV-box till det trådlösa nätverket istället för med nätverkssladd
    Kostar 1.200 kr för en wifi-extender eller 1.920 kr för ett paket med 2 st wifi-extenders
    Beställs via Telia privat kundtjänst på telefon 90 200 eller så kan du köpa produkten i en Telia butik
  • Tv-box (Arris VIP-4302) – Utöka ditt hem med fler TV-boxar
    Kostar 1.299 kr per TV-box och beställs via Telia privat kundtjänst på telefon 90 200 eller så kan du köpa produkten i en Telia butik
  • Inspelningsbar hårddisk till din Tv-box – Ansluts till din befintliga Tv-box som du fått av samfällighetens IT-förvaltning eller köps tillsammans med ny TV-box för att kunna spela in TV-program
    Kostar 999 kr per inspelningsbar hårddisk och beställs via Telia privat kundtjänst på telefon 90 200 eller så kan du köpa produkten i en Telia butik
  • Uppgradering av internetuppkoppling – Utöka hastigheten på din internetuppkoppling
    Du kan utöka hastigheten på din internetuppkoppling/bredband utöver den hastighet som ingår i samfällighetsavgiften (100/100 mbps).
    Nedan är en förteckning över vilka hastigheter du kan välja och vad priset är:
    Bredband 250/250 mbps, 99 kr/månad
    Bredband 500/500 mbps, 199 kr/månad
    Bredband 1000/1000 mbps, 299 kr/månad
    Uppgraderingen beställs via Telia privat kundtjänst på telefon 90 200 eller via Mitt Telia
    OBS! För att kunna beställa snabbare hastighet så måste du ha en den nya routern som samtliga fastigheter har fått utdelad (Sagemcom F@st 5370e)
  • Uppgradering av Telia Digital-TV paket – Utöka med fler kanaler i ditt Telia Digital-TV utbud eller betala för enstaka ytterligare kanaler
    Beställs via Telia privat kundtjänst på telefon 90 200 eller via Mitt Telia

Medlemmarnas ansvar

  • Smart Wifi-router och TV-box som delas ut till varje medlem/fastighet är samfällighetens egendom och inte medlemmen/fastighetsägaren. I samband med utlämning av utrustningen så kommer medlemmarna att ingå i ett ansvarsavtal där medlemmen försäkrar att hantera utrustningen enligt samfällighetens villkor.
  • I samband med försäljning eller överlåtelse av medlemmens fastighet så är det säljarens ansvar att säkerställa att den nya fastighetsägaren/medlemmen får den Smart Wifi-router och Tv-box inklusive original kartonger som tillhör fastigheten. Det är också säljarens ansvar att säkerställa att den nya köparen/medlemmen kontaktar samfällighetens styrelse för att styrelsen ska kunna upprätta ett nytt ansvarsavtal med den nya fastighetsägaren/medlemmen.
  • Det är medlemmens ansvar att förvara samtliga originalkartonger som medföljer Smart Wifi-router och TV-box.
  • Det är medlemmens ansvar att säkerställa att Smart Wifi-router, TV-box och mediakonverterare inte går sönder (utöver fel som täcks av Telias produktgaranti). Eventuella kostnader som uppkommer i samband med att medlemmen har varit ovarsam med utrustningen kommer att faktureras till medlemmen/fastighetsägaren från samfällighetens förvaltning.
  • Telia och samfällighetens IT-förvaltning kommer endast att ge support på tjänster som ingår i Telia gruppanslutning om medlemmen använder den utrustning som har tilldelats medlemmen av samfällighetens IT-förvaltning samt tilläggsprodukter eller tjänster som fastighetsägaren bekostar själv och som samfälligheten listar på denna webbsida.

Support och felanmälan
För support och felanmälan på utrustning och tjänster som listas på denna webbsida och som utgör samfällighetens Telia gruppanslutning/kolllektivt avtal så skall medlemmen kontakta Telia privat kundtjänst. Vid större fel i tjänsten (minst tre hushåll) så skall medlemmarna kontakta styrelsens IT-förvaltning enligt instruktion nedan. Mer information om supportvägar och öppettider listas nedan:

  • Telia privat kundtjänst, telefon 90 200
    Felsökning kan göras på Telias supportportal
    Öppettider:
    Vardagar 08.00 – 19.00
    Lördagar 10.00 – 18.00
  • Övrig tid hänvisas medlemmen till Telias supportportal
  • Om Telia privat kundtjänst instruerar medlemmen att felanmäla felet till samfälligheten så skall medlemmen använda felanmälningsformuläret på föreningens hemsida.

Dokument och länkar
Nedan följer att antal användbara dokument och länkar som samfällighetens IT-förvaltning har sammanställt för att underlätta för medlemmarna vid felsökning, installation och support.

Mitt telia webbsida (telia.se)

Wifi-guiden – förbättra ditt wifi-nätverk hemma (telia.se)

Koppla in Smart Wifi och Smart Wifi Plus (telia.se)