Driftstörning i Telias TV, Internet och telefonitjänst efter dagens uppgradering

Efter Telias uppgradering idag med vår TV, Internet och telefonitjänst så har flera fastighetsägare upplevt problem med TV-boxar som inte startar igång och vissa har problem med den fasta telefonin. Då felet verkar beröra flertalet fastighetsägare så är felet felanmält från samfällighetens IT-förvaltning till Telia och jag följer upp det löpande med Telia supporten. I vårt avtal med Telia så har vi bara support vardagar 08.00 – 18.00 så därav kan jag inte följa upp detta förrän imorgon bitti.

Det ni kan försöka med själva som felsökning medans Telia felsöker tjänsten är följande steg (i nedan ordning):

  • Slå av och på strömmen till mediakonverteraren (den boxen som byttes förra veckan) genom att dra ur och sätta i strömsladden.
  • När mediakonverteraren är igång igen, väntar ca 2 minuter, slå av och på strömmen till routern
  • När routern är igång, vänta ca 5 minuter, Slå av och på strömmen till TV-boxen/boxarna
  • Låt Tv-boxen stå på då den kommer att försöka ansluta automatiskt till TV-tjänsten

För att underlätta felsökning så vore jag tacksam om de fastighetsägare/medlemmar som har problem med tjänsten rapporterar in detta till mig via vårt kontaktformulär på hemsidan.
När ni fyller i formuläret så behöver jag veta följande information:

  • Namn, Telefonnummer, E-postadress
  • Gatuadress
  • Ange att ärendet gäller Internet-TV-fast telefoni
  • Beskriv vilken eller vilka av tjänsterna som du har problem med (TV, Internet, Telefoni)
    beskriv också om du har du nya routern och TV-boxen som ser ut enligt nedan:
Arris VIP4302 TV-box
Sagemcom F@st5370e router













Jag kommer att återkoppla via ett nytt inlägg på hemsidan imorgon Tisdag efter att jag har fått återkoppling från Teliasupporten samt också förhoppningsvis information enligt ovan från de fastighetsägare som har problem.
De fastighetsägare som inte får igång TV-boxen men som har fungerande internet kan under tiden som Telia felsöker TV-tjänsten/Tv-boxarna använda Telia Play appen för att titta på TV på dator, Mac, smartphone eller surfplatta under tiden som Telia felsöker. Information om Telia play tjänsten och hur du använder den finns nedan:
Hur du använder Telia Play tjänsten

Johan Skånberg
IT-förvaltningen
Finnsta 1 Samfällighetsförening